Montag, 18. Oktober 2010

Korzybski on after-life bliss (extract from Science and Sanity)

[This is an extract from "Science and Sanity", Chapter XIX, pp. 309-310. Note that Korzybski makes statements about «after-life» and «extraordinary bliss» in general. As far as I know, he does not mention Islam even once in his book.]

The so-called ‘sane’ also have structural premises; we all have some standards of evaluation. These are also usually false, or, in general, inappropriate, being mostly due to our savage inheritance. But the saner we are, the less we abide by them. Therefore, in a world quite different structurally from our fancies, we are often able to adjust ourselves for all practical purposes, often avoiding major disasters for a number of years.

For instance, the believers in extraordinary blisses in the ‘other life’ or the ‘other world’ should welcome death. Why be so unhappy here, when, according to their doctrines, there is such an ideally happy future after death ? Why make use of medicine and doctors, when a deadly illness should open the door to everlasting bliss ! In conflict with such a creed, he lives as long as he can, often most unhappily, and is generally willing to spend fortunes on doctors and medicines to delay the bliss ! The genuine and very serious danger to all of us of such creeds is that when the s.r [semantic reactions] of an individual are trained in this way he finally does become indifferent, or apathetic toward actualities in this world, so that cunning, and often pathological, individuals are thus given an opportunity of directing human affairs toward their personal ends.

Naturally, with the increase of the complexities of conditions, the dangers also increase in a geometrical ratio, because when m.o [multiordinal] realities become too unbearable, the masses cease to be influenced by these semantic illusions, and they break all barriers, only to fall again under the influence of new leaders very often equally irresponsible and ignorant.

Unfortunately, the failure to understand these semantic issues, based on animalistic lack of foresight, results invariably in a great deal of unnecessary suffering. There is little doubt that without these delusions and illusions we should look after the conditions of our actual lives more closely, and many of our pressing needs would be adjusted. The difficulties which we have are mostly man-made, and so only mankind can remedy them, and any attempts to escape from m.o [multiordinal] reality only aggravate the situation.

Traduction française

[Ceci est un extrait de "Science and Sanity", Chapitre XIX, pp. 309-310. Notez que Korzybski parle de l'«au-delà» et de la «béatitude éternelle» en général. Pour autant que je sache, il ne mentionne pas une seule fois l'Islam dans son livre.]

Les soi-disant «personnes saines» font également des suppositions structurelles ; nous avons tous certaines normes d'évaluation. Provenant principalement de notre héritage sauvage, ces suppositions sont généralement fausses, ou, en général, inappropriées. Plus nous sommes sains, moins nous nous conformons à ces suppositions. En conséquent, dans un monde très différent structurellement de notre imagination, nous sommes souvent en mesure de nous adapter à toutes fins pratiques, évitant souvent des catastrophes majeures pendant de nombreuses années.

Par exemple, les croyants en une béatitude extraordinaire dans l'«autre vie» ou l'«autre monde» devraient accueillir la mort avec satisfaction. Pourquoi être si malheureux ici, quand, d'après leurs doctrines, un tel avenir heureux et idéal les attend après leur mort ? Pourquoi faire usage de la médecine et des médecins, quand une maladie mortelle devrait ouvrir la porte à la béatitude éternelle ! En conflit avec une telle croyance, ils vivent aussi longtemps qu'il le peuvent, malheureusement, souvent plus, et sont généralement disposés à dépenser des fortunes pour des médecins et des médicaments pour retarder le bonheur ! Pour nous tous, le danger réel et très grave des croyances est que, lorsque les réactions sémantiques d'un individu sont formées de cette manière, il devient finalement indifférent, ou apathique envers les réalités de ce monde, de sorte que des individus rusés, et souvent pathologiques, ont ainsi l'occasion de diriger les affaires humaines vers leurs fins personnelles.

Naturellement, avec la complexité croissante de nos conditions de vie, les dangers augmentent également dans un rapport géométrique, parce que lorsque les réalités multiordinales sont devenues trop insupportables, les masses cessent d'être influencées par ces illusions sémantiques, et brisent toutes les barrières, pour tomber à nouveau sous l'influence des nouveaux dirigeants, très souvent tout aussi irresponsables et ignorants que les précédents.

Malheureusement, l'absence animale de prospective rend incapable de comprendre ces questions de sémantique, d'où beaucoup de souffrances inutiles. Il ne fait aucun doute que sans ces illusions, nous examinerions nos conditions de vie réelles de bien plus près, adaptant ainsi beaucoup de nos besoins les plus pressants. Nos difficultés sont pour la pluspart d'origine humaine, et donc seule l'humanité peut remédier à ces difficulté ; toute tentative de fuire la réalité multiordinale ne peut qu'aggraver la situation.

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